تبلیغات
چیزهای جالب - پزشکی ورزشی : مجموعه مطالبی در باره سلامتی پا
 
چیزهای جالب
صفحه نخست         تماس با مدیر         پست الکترونیک        RSS         ATOM
 
 
زمان  مناسب برای کفش طبی

تعریف کفش طبی به لحاظ پزشکی با باورهای رایج در عموم متفاوت است.

کفش‌های طبی با توجه به ضایعه‌ای که در پا ایجاد شده است انواع مختلفی دارند: استفاده از کفش طبی مناسب بر روی پا، زانو به ویژه کمر و ستون فقرات تاثیر می‌گذارد.

 استفاده از کفش طبی زمانی موثر است که بتواند تاثیر مثبت در کاهش دردهای زانو و کمر داشته باشد و این امر تنها با انتخاب درست این نوع کفش‌ها ممکن می‌شود.

 تعریف کفش طبی به لحاظ پزشکی با باورهای رایج در عموم متفاوت است اکثر مردم تصور می‌کنند کفش‌های طبی باید سبک و مناسب برای پیاده روی باشد در حالی که از نظر متخصصان ارتوپدی کفش طبی مناسب است که ضایعه‌ها و نواقص ایجاد شده در پا را اصلاح کند و بر پای فرد منطبق باشد.

کفش طبی باید با توجه به قالب پای هر فرد ساخته شود،: پوشیدن کفش‌های طبی به افرادی که عارضه‌هایی مانند صافی کف پا، پا چنبری، انحرافات استخوانی پاشنه پا دارند توصیه می‌شود.

کفش طبی باید زیر نظر کارشناس یا متخصص ساخت کفش طبی ساخته شود : استفاده از کفش طبی زمانی تاثیرگذار است که اصولی و با توجه به نوع ضایعه پا ساخته شده باشد اما متاسفانه بیشتر کفش‌های طبی که مورد استفاده قرار می‌گیرد فاقد استاندارهای لازم است.

استفادههای کفی طبی

استفاده از کفش های مناسب و با طراحی اصولی ارتباط مستقیمی با حفظ سلامتی افراد و نه تنها سلامت پا بلکه کل بدن دارد. چینیان قــدیم در گذشته به پا اهمیت زیادی می دادند و ازآن به عنوان "قلب دوم" انسان یاد می کردند. آنها نقاط مشخصـی از کف پا را بــا یــکی از حــواس پنجـگانه مرتبط می دانستند، مثلاً منطقه بین انگشت سوم الی پنجم را با چشم و یا پاشنه پا را با عصب سیاتیک ارتباط می دادند. در پیشینه ادب فارسی نیز از نقش کفش مناسب و راحت در قالب ضرب المثل های معروف بسیار یاد شده است ضرب المثلهای مانند ((تهی پای رفتن به از کفش تنگ)) و یا (( لنگه کفش در بیابان غنیمت است )) همگی نشان دهنده تجارب پیشینیان ما در مورد کفش راحت و مناسب بوده است. با توجه به این نکته که معمولا کفش هایی که همگی استاندارد های لازمه را در بردارند بسیار گران قیمت می باشند یک روش سالم و ارزان استفاده از کفی های طبی در کفش می باشد .کفی های طبی ممکن است به دلایلی مختلفی به افراد تجویز شود . این کفی ها قابلیت تصحیح کردن راستای قرار گرفتن کف و ساق پا و همچنین از بین بردن فشارهای غیرطبیعی بر روی قسمت های مختلف پا را دارند. راستای درست قرار گرفتن پا بسیار برای حفظ تعادل و تقسیم مناسب وزن بدن بر روی سطح کف پا حائز اهمیت می باشد. بنابراین فشار وارده بر روی کف و قوزک و پاشنه ی پا باید تنظیم شده باشد.

در بیشتر مواقع کفی های طبی مناسب می توانند مشکلات سطحی تا متوسط پا را برطرف کرده و یا از بروز ناراحتی های پا جلوگیری کند. با توجه به این که هر فردی مشخصات فیزیکی منحصر به فرد خود را دارد زمان جواب دهی افراد به روش اصلاحی کفی های طبی متفاوت می باشد. در این میان رعایت استفاده از کفی ها و کفش های طبی مناسب برای کودکانی که مشکلی در این زمینه دارند اهمیت چندین برابر داشته و پدر و مادر باید همواره مراقب پوشیده شدن کفش یا کفی طبی توسط فرزندشان به مدت زمان لازم در طول شبانه روز باشند.
اصولا هر کفی طبی متناسب با یک نوع پا می باشد و باید برای همان پا ساخته شود بنابراین این کفی برای فرد دیگری قابل استفاده نیست چراکه معمولا مشکلات افراد مختلف متفاوت بوده و کفی باید متناسب با ویژگی ها و مشخصات منحصر به فرد هر شخص فراهم شود.
زمان پوشیدن کفش:
در روز اول بهتر است این کفی برای مدت زمان کوتاه مثلاً یک ساعت استفاده شود و فعالیت زیادی با کفش انجام نگیرد.
در روز دوم زمان پوشیدن کفش را می توان کمی اقزایش داده و به حدود 2 تا 3 ساعت در روز رسانید تا در نهایت پس از چندین روز بتوانید در تمام طول روز کفش را به پا داشته باشید .
برای فعالیت های طولانی مدت مثل کار یا ورزش تا زمانی که با کفی ها کاملا احساس راحتی نکرده اید از آن ها استفاده نکنید.
اگر حین استفاده از کفی های طبی احساس درد یا فشار کردیدی برای مدت 2 تا 4 ساعت کفش ها را از پا در آورده و سپس به پا کنید و اگر درد همچنان دامه اشت دوباره با درمانگر خود مشورت کنید.
مناسب ترین کفش ها برای استفاده از کفی های طبی کفش های پشت بسته و بند دار با پاشنه های کوتاه و عرض پهن تر می باشند تا کفی راحتتر در آن ها قرار گیرد. حتما کفش مجهز به کفی طبی را با جوراب استفاده کنید تا از وارد شدن خراش به پوست پا جلوگیری شود. کفی مناسب باید برای بیشتر کفش های فرد قابل استفاده باشد.
مراقبت از پوست:
هر روز پاهایتان را چک کنید تا در صورتی که دانه های قرمز یا تورمی مشاهده کردید به درمانگر مراجعه کرده و مشکل را با وی در میان گذارید. در این موارد معمولا سایز کفی مناسبی برای فرد انتخاب نشده است.
دوام و ماندگاری:
رنج وسیعی از مواد اولیه مختلف در تهیه ی کفی های طبی مورد استفاده قرار می گیرند و برای اینکه راحتی و محافظت لازم از پا را در طول دوره استفاده از کفی طبی فراهم کنند یک زمان استفاده مفید مشخصی دارند. با مواد اولیه ای که امروزه در تهیه کفی های طبی بکار می رود و با میزان استفاده مناسب از آن ها حدود 12 ماه این کفی ها دوام خواهد داشت. با این وجود اگر در طول مدت استفاده کفی شکسته یا خراب شد با درمانگر تماس گرفته و او را در جریان گذارید و به هیچ وجه سعی نکنید خودتان کفی را تعمیر کنید.
نگهداری از کفی های طبی:
کفی های طبی را حداقل هر 4 روز یکبار شسته و در معرض آفتاب و جریان هوا قرار دهید تا از جمع شدن باکتری ها در خلل و فرج کفی طبی جلوگیری شود. همچنین در طول شب کفی ها را از کفش تان خارج کرده و در معرض هوا قرا دهید.
 

چگونه از پوست پاهایمان مراقبت کنیم  
پرسشی که خیلی ها پاسخ آن را نمی دانندخیلی از ما به پاهای مان بی توجهیم و به آنها خوب رسیدگی نمی کنیم و با این حساب، دیگر جای تعجب نیست که از ناراحتی های متعدد پا رنج ببریم...

این نوشته، شما را با اصول مراقبت از پوست پا آشنا می کند.

مهم ترین اصل از اصول مراقبت پا، پوشیدن کفش مناسب است اما ظاهرا کمتر کسی به این موضوع توجه می کند. گزارش های متعدد پزشکی از نقاط مختلف جهان مشخص می کند که خیلی از بچه ها کفش هایی را می پوشند که واقعا برای شان تنگ است. یک تحقیق نشان داده است که ۴۰ درصد دختران جوان مورد تحقیق، در سن ۱۰ سالگی «پای بد» داشته اند. تغییر شکل انگشت بزرگ، پینه بستن پا، شاخی شدن پوست پا، میخچه، ناخن فرورفته در زیر پوست و تغییر شکل ناخن ها و به علاوه سردردها و پادردها، همه ناشی از کفش های نامناسب بوده اند.

مطمئنا مراقبت مرتب از پوست پا باید شامل شست وشوی روزانه باشد، مگر اینکه پاهای تان به دلایلی خشک و پوسته پوسته شده باشند. پس از شست وشو، پاها و بین انگشتان تان را به دقت و به طور کامل خشک کنید. بلافاصله تا پاها کاملا خشک نشده اند، کفش نپوشید. قارچ پا و باکتری، محیط گرم و مرطوب را دوست دارند.

پاها غدد عرق زیاد و فعالی دارند و غدد چربی آنها نسبتا کم است و بنابراین خشکی پا ممکن است مشکل ایجاد کند (در کف پا غدد چربی وجود ندارد). مالیدن کِرِم روزانه برای خشکی مفرط پا مفید است. همچنین بهتر است از فرآورده های مخصوص پا که اثر خنک کنندگی و طراوت افزایی دارند، استفاده شود.

حداقل هفته ای یک بار هنگام استحمام توجه ویژه ای به پاهایتان داشته باشید. پس از آنکه پا به وسیله آب گرم نرم شد، به ملایمت، نواحی ضخیم و ناهموار کف و پاشنه را با یک سنگ پا، تمیز و صاف کنید و سپس کِرِم بمالید. اگر اختلال عروق خونی یا بی حسی در پا دارید (به علت ناراحتی های عصبی یا دیابت) در استفاده از سنگ پا و افراط در تمیز کردن پا بیشتر احتیاط کنید.

پودر پا از سایش پا پیشگیری کرده و عرق را نیز جذب می کند. پودر پا شبیه تالک معمولی و پودر بدن است. علاوه بر اینکه ترکیب سنگین تری داشته و قدرت جذب آن بیشتر است، حاوی مواد ضدعفونی کننده و قابض نیز هست.

جوراب های تان را هر روز عوض کنید و یک جفت کفش را ۲ روز بیشتر به پا نکنید. کفش برای اینکه خشک شود و مجددا مورد استفاده قرار گیرد، یکی دو روز وقت لازم دارد.

به طور مرتب،ناخن های پای تان را پدیکور کنید و برای ناراحتی های پا مثل زگیل، میخچه و قارچ با متخصص پوست مشورت کنید. درمان خودسرانه ممکن است این ناراحتی ها را تشدید کند.

پوست زبر پاشنه، پینه ای است که به علت مالش کفش ایجاد می شود و در خانم های چاق که کفش بدون پاشنه به پا می کنند شایع تر است. آسان ترین راه از بین بردن پاشنه زبر، صاف کردن و تمیز کردن آن پس از گرم شدن پا با آب گرم در حمام است. نواحی ناصاف و خشن را به ملایمت با برس نرم یا سنگ پا بسایید و تمیز کنید. این کار باعث از بین رفتن سلول های مرده و پینه پا می شود. پس از حمام، کِرِم نرم یا پماد به ناحیه بمالید. پوشاندن نواحی کِرِم دار و چرب شده با ورقه پلاستیک یا گذاشتن کفی کمک بیشتری می کند. اگر پینه زبر خیلی زیاد و مقاوم باشد باید با متخصص پوست مشورت کنید.

سوزش پا ممکن است به علل زیادی ایجاد شود. در اغلب موارد ناشی از سایش و تعریق پاست. شرح مکانیسم آن مشکل است اما به نظر می رسد به مجموعه عرق، سایش و ترک که در ورزشکاران سنین دبیرستان پیش می آید، مربوط باشد. همچنین اغلب در نقاطی از پا که وزن بدن را تحمل می کنند قرمزی دیده می شود. بعضی اوقات پینه های ترک دار سفید و بدبو و لجن مانند، کف پا را می پو شانند. این عوارض ناشی از فعالیت میکروارگانیسم ها است. درمان رضایت بخش، بهداشت خوب پا است.

پاها را مرتب بشویید. جوراب ها را هر روز عوض کنید یا در صورت امکان، به جای جوراب های زبر و ساقه بلند از جوراب های نرم استفاده کنید. کفش ها را به تناوب تعویض کرده و دقت کنید که اندازه باشند زیرا کفش گشاد باعث لغزش، سایش و سوزش پا می شود. اگر ناراحتی شما با این اقدامات کنترل نشد، باید علل دیگری از جمله انواع ناراحتی های عصبی، دیابت و سایر بیماری های همراه با تغییرات عروقی و عصبی را در نظر گرفت. ممکن است عوامل روانی علت ناراحتی بوده یا در ایجاد آن موثر باشد.

بدبویی پا عارضه شایع و ناراحت کننده ای است و اغلب باعث سردی پاها می شود که ناشی از افزایش فشار عصبی است یا ممکن است نتیجه اختلالات عضوی مثل پرکاری تیرویید و ناراحتی سیستم عصبی باشد. اگر حدس بیماری زمینه ای می زنید با پزشک خانواده خود مشورت کنید. کنترل عرق مفرط در صورتی که به وجود ناراحتی زمینه ای طبی مربوط نباشد توجه همه جانبه ای لازم دارد. کم کردن نگرانی تاثیر بسزایی در این امر دارد. آرام کردن هیجانات، نگرانی را کمتر می کند. داروهای سیستمیک برای کم کردن فشار عصبی ضروری هستند اما ممکن است مفید واقع نشده، عوارضی نیز در پی داشته باشند.

بوی پا به طور موضعی با ضدعرق ها و ضدباکتری ها طبق تجویز متخصص پوست می تواند معالجه شود. در محل ترک های پا و کبره های سفید و خیس خورده ناشی از عرق زیاد، میکروارگانیسم هایی یافت می شوند که سطوح پینه را ضخیم تر می کنند. فرو بردن کف پا در آب و استفاده از جریان الکتریکی در آن یک روش مکانیکی است که در کم کردن تعریق پا خیلی موثر است اما اساسا باید تحت نظارت پزشک صورت گیرد. این روش معروف به یونتوفورز است و باید با وسایل و ابزار مخصوص خود انجام گیرد. مراقبت اصولی و بهداشت خوب پا نیز مهم است. باید کفشی سبک با کف چرمی بپوشید. اکثر مردم می دانند که عرق پای آنها با گرمای داخل کفش، مالش سخت و نوع کفش در ارتباط است. کفش هایی بپوشید که پا بتواند داخل آن «نفس بکشد». از کفش هایی که با مواد ترکیبی مثل پلاستیک یا وینیل ساخته شده اند، دوری کنید.



موفق ترین سامانه ارسال پیامک در کشور

نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


یکشنبه 26 شهریور 1396 09:10 ب.ظ
Highly energetic blog, I enjoyed that a lot.
Will there be a part 2?
شنبه 18 شهریور 1396 08:40 ق.ظ
Hi to every body, it's my first pay a quick visit of this web site; this weblog consists of remarkable
and really good data in support of visitors.
چهارشنبه 3 خرداد 1396 10:14 ق.ظ
Hey very nice blog!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : sam sam
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
موفق ترین سامانه ارسال پیامک در کشور